Wednesday 9 November 2011

Ikan lapar,tak semestinya akan makan..

"Suatu hari,seorang anak muda yg baru saja pulang dari tempat kerjanya singgah sebentar di sebuah warung dihujung kampung untuk menjamah sedikit makanan sebelum meneruskan perjalanan kerumahnya..Sambil-sambil minum teh ais kaw,anak muda tersebut bersembang2 dgn seorang pakcik disebelahnya yg juga sedang minum teh ais kaw,dan menceritakn masalah yg dihadapinya di tempat kerjanya..

Anak muda : Pakcik,saya sedih la pakcik..
Pakcik : Ape sedih2 ni bro nak,meh cuba citer sikit..

Anak muda : Camni,..Saya kerja kat pusat penternakan ikan kt bandar nun,kerja saya bagi makanan kt ikan2 tu..Tapi tula,hari-hari saya bagi makanan kt ikan tu,tapi ikan tu sikit pon taknak makan makanan yg saya bagi kt dorg tu...Sedih taw hati saya ni kalau pakcik nk tahu!..huhu..=(
Pakcik : Oh,yeke..hurm,eh jap!..Kalau pakcik nk tye sikit boleh tak?

Anak muda : Tanye ape la pulak ni pakcik,tgh sedih2 ni..huhu..hah iye2,tyelah..
Pakcik : Ermm,,Apa kerja anak ni sebenarnye,.Kerja bagi makanan kat ikan ke,atau kerja bagi ikan makan?

Anak muda : Err,bagi makanan kt ikan...?
Pakcik : Hah,dah tu...Apsal nak sedih pulak kalau ikan tu taknak makan makanan yg anak bagi tu,..kan ke kerja anak ni hanya bagi makanan kt ikan tu..Bukannya bagi ikan tu makan...hehe...

Anak muda : Err..Ok..(terpinga2)


-Memberi walaupun kepada yg tidak menerima.-credit

Wallahualam..=)


Publish Post

No comments:

Post a Comment