Saturday 21 January 2012

Empty Space!

"Bila cawan dah kehabisan air, harus "refill" cepat2!"


" When only our heart is "empty" from the rememberance of Allah, then the Syaitaan will come and fill in the "empty" space. "


Its true enough..

Bila mana kita rasa tension + stress due to all the worldly things we've been through, dan masa tension2 tu jugaklah kita mula xmenjaga mutaabaah amal kita, maka sgt mudahlah ketika tu utk kita buat benda2 yg pelik (ie: jahiliyyah thingy)..

Dalam tafseer suraah An-Naas, ada disebutkan tentang beberapa ciri-ciri karakteristik musuh durjana kita yakni syaiton laknatullah.. Antaranya, mereka sgt bijak dan berstrategi dalam membisikkan "was was" dalam hati manusia.. 

ie: Bila mana manusia mula kurang mengingati Allah, hah, masa tu la dia akan berbisik kpd manusia, utk ajak manusia buat benda2 jahat.. Dan bila kita start mengingati Allah balik, they will stop whispering.. Then the process begins again and again - repeatly sampai lah kita meninggal dunia..

The point is - They will never stop from doing it - Mereka xkan berhenti sehinggalah matlamat mereka tercapai, yakni membawa kita bersama-sama menjadi teman mereka di neraka kelak.. Na'uzubillahi min dzalik..

Dalam suraah An-Naas ni juga, Allah meminta dan meng'offer' kita ni hamba-hambanya untuk meminta perlindungan dari-Nya dari bisikan dan hasutan jahat syaitan tu.. Kerana hanya dgn izin dan bantuan Allah sajalah, kita dapat terselamat dari segala bahaya hasutan etc tersebut..

Sangat-sangat recommended utk dengar n fahami tafseer surah An-Naas.. Hari-hari kita baca surah ni dalam solat, sangat rugi kalau kita xcuba n usaha untuk fahami makna dan mesej yg Allah cuba sampaikan dalam surah ni kn? =)

Link Mp3 Tafsir Surah An-Naas by Nouman Ali Khan: Part 1 : Part 2
Juga boleh download PDF version : Sini

Semoga bermanfaat insyaAllah..

Wallahualam..=)

No comments:

Post a Comment